Usein kysyttyjä kysymyksiä

Täältä löydät vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykset ja vastaukset on jaettu alla oleviin linkkeihin asiakokonaisuuksina.

Valitse aihepiiri alta:

Varttimittaus ja varttisähkö
Mitä ovat varttimittaus ja varttisähkö?

Tiivistettynä:

  • Sähkömarkkina siirtyy 60 minuutin jaksoista 15 minuutin jaksoihin.
  • Tällöin sähkönkulutusta mitataan 15 minuutin tasolla.
  • Pörssisähkön hinnat muuttuvat tuntihinnoista varttihinnoiksi näillä näkymin 1.10.2025

Sähkömarkkinan siirtyminen kokonaisuudessaan 15 minuutin jaksoihin koskettaa kulutuksen mittaamista sekä pörssisähkön hinnoittelua. Varttimittaus mahdollistaa tarkemman sähkönkulutuksen seurannan ja ohjaamisen.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että siirtymän valmistuttua vuonna 2028 kaikki sähkönkulutus mitataan 15 minuutin jaksoissa. Jo nyt suurella osalla suomalaisista on 15 minuutin kulutusmittaukseen kykenevät sähkömittarit. Sähkömittareista ja siirtymästä vastaa paikallinen sähköverkkoyhtiö.

Varttisähkö puolestaan viittaa pörssisähkön hinnoitteluun ja koskettaa siksi vain pörssisähköasiakkaita. Sähköpörssin tuntihinnat muuttuvat varttihinnoiksi. Näillä näkymin 1.10.2025 on ensimmäinen päivä, jolloin hinnat ovat varteissa.

Milloin varttihinnoitteluun siirrytään?

Näillä näkymin ensimmäinen varttihinnoiteltu vuorokausi on 1.10.2025. 

Alkuperäisen suunnitelman mukaan varttihinnoitteluun oli tarkoitus siirtyä 12.6.2025. Varttihinnoittelun käyttöönotto viivästyy, koska kaikki muutokseen liittyvät osapuolet eivät ole valmiita käyttöönottoon omien järjestelmiensä osalta.

Lue lisää Fingridin sivuilta

Miksi markkina siirtyy varttisähköön ja varttimittaukseen?

Sähköntuotanto on muuttunut etenkin tuuli- ja aurinkovoiman lisääntymisen myötä vaihtelevammaksi. Vaihtelevuus tulee jatkumaan myös tulevaisuudessa. Sähköntuotannon ja -kulutuksen tilanne voi muuttua tunnin sisällä moneen kertaan. Siksi on tärkeää pystyä mittaamaan, kohdentamaan ja hinnoittelemaan kulutusta ja tuotantoa lyhyemmissä aikajaksoissa.

Varttimittaus ja -hinnoittelu mahdollistaa paremman kulutuksenohjauksen ja sitä kautta vakaamman sähköverkon Suomeen, Pohjoismaihin ja koko Eurooppaan. 

Miten muutos tulee vaikuttamaan pörssisähkön hintaan?

Varttihintoihin siirtymisen ei oleteta vaikuttavan pörssisähkön yleiseen hintatasoon. Hintatason määrittelee edelleen sähkön tarjonnan ja kysynnän suhde. Yksittäiset vartit vaihtelevat edelleen erittäin edullisten, jopa negatiivisten sekä kalliimpien hintojen välillä. Kulutusta suunnitellessa kannattaa keskittyä ajanjakson keskimääräiseen hintatasoon.

Miten muutos näkyy Vattenfallin palveluissa?

Kulutustiedot:

Oma energiassa kaikkien asiakkaiden kulutus tulee näkymään 15 minuutin jaksoissa. Jos asiakkaan sähkömittari ei vielä kykene 15 minuutin mittaukseen, jaetaan 60 minuutin kulutustieto tasan neljään varttiin. Näillä näkymin päivämäärä muutokselle on 1.10.2025.

Pörssisähkö:

Pörssisähköasiakkaiden tuntihinnat muuttuvat varttihinnoiksi silloin, kun Pohjoismainen sähköpörssi siirtyy 15 minuutin pörssihintoihin. Näillä näkymin päivämäärä muutokselle on 1.10.2025.

Vattenfallin kanavissa:

Muutos näkyy heti kaikissa kanavissamme. Oma energiassa, Vattenfall Sähköviisas –sovelluksessa ja verkkosivuilla. Ensimmäiset 15 minuutin hinnat tullaan julkaisemaan 30.9.2025 seuraavalle päivälle.

Miten muutos vaikuttaa Omatuotanto-sopimukseen?

Sähkön omatuotannon myynti Vattenfallille siirtyy myös varttihintoihin. Tuotettu sähkö myydään verkkoon varteittain muuttuvalla hinnalla, 15 minuutin jaksoissa. Kulutuksen netotus, jossa lasketaan yhteen asiakkaan ostama ja myymä sähkö, tapahtuu niin ikään vartin jaksoissa.

Jos omatuotantoasiakkaan sähkömittari ei vielä tue 15 minuutin mittausta, asiakkaan mittaustiedot tulevat tunnin tasolla, mutta netotusta tehtäessä kulutus ja tuotanto jaetaan tasan 4:ään varttiin. Vattenfallille myyty sähkö hyvitetään sähköpörssin varttihintojen mukaisesti 1.10. alkaen.

Asiakas, jonka sähkömittari mittaa 60 minuutin jaksoja:

  60 min Vartti 1 Vartti 2 Vartti 3 Vartti 4
Kulutus 6 kWh 1,5 kWh 1,5 kWh 1,5 kWh 1,5 kWh
Tuotanto 8 kWh 2 kWh 2 kWh 2 kWh 2 kWh
Netto 2 kWh 0,5 kWh 0,5 kWh 0,5 kWh  0,5 kWh
Varttihinta   4 c/kWh 5 c/kWh 7 c/kWh 9 c/kWh
Toteutunut kustannus/tuotto 12,5 snt 2 snt 2,5 snt 3,5 snt 4,5 snt

 

Asiakas, jonka sähkömittari mittaa 15 minuutin jaksoja:

  60 min Vartti 1 Vartti 2 Vartti 3 Vartti 4
Kulutus 6 kWh 1 kWh 2 kWh 1 kWh 2 kWh
Tuotanto 8 kWh 2 kWh 1 kWh 3 kWh 2 kWh
Netto 2 kWh 1 kWh -1 kWh 2 kWh 0 kWh
Varttihinta   4 c/kWh 5 c/kWh 7 c/kWh 9 c/kWh
Toteutunut kustannus/tuotto 13 snt 4 snt -5 snt 14 snt 0 snt
  • Kulutus: Asiakkaan mittauspaikan sähkönkulutus  
  • Tuotanto: Asiakkaan mittauspaikan omatuotanto, esim. aurinkopaneeleilla
  • Netto: Tuotannon ja kulutuksen erotus (tuotanto - kulutus = netto)
  • Varttihinta: Sähköpörssin hinta vartille
  • Toteutunut kustannus/tuotto: Ajanjakson sisällä toteutunut kustannus tai tuotto (netto * varttihinta)
    Huom: Laskelmassa ei ole huomioitu veroja, marginaalia tai verkkomaksuja.

Esimerkkilaskelman asiakkaalla on mittauspaikalla kulutusta varten pörssisähkösopimus. Jos hänellä olisi kiinteähintainen sopimus, laskettaisiin miinusmerkkisten nettotuntien hinta kiinteähintaisen sopimuksen kWh-hinnan mukaan.

Mistä tiedän, mittaako sähkömittarini kulutusta 15 vai 60 minuutin tasolla?

Sähkömittarit ovat paikallisen sähköverkkoyhtiön vastuulla. Jos haluat tarkistaa mittarisi tarkkuuden, se onnistuu esimerkiksi Fingrid Datahubin asiakasportaalissa. Valitse etusivulta voimassa oleva sopimus ja mene välilehdelle ”Energiaraportointi”. Jos pystyt tällä sivulla valitsemaan mittaustasoksi ”15 minuuttia”, on sähkömittarillasi kyvykkyys tuottaa varttitasoista tietoa.

Ajankohtaista sähköstä
Mitä sähkö maksaa tänään?

Ajankohtaisen sähkön markkinahinnan voit tarkistaa Pörssisähkön hinta nyt sivulta, tai Nord Poolin omalta sivustolta. 

Miksi sähkön hinnoissa on niin suuria eroja?

Sähkösopimusten hinnoissa on suuria eroja sen takia, että sähkön hinta vaihtelee sähköpörssissä. Tässä tietoa tahojen toiminnasta, jotka vaikuttavat sähköpörssiin pohjoismaissa:

Nasdaq Commodities -sähköpörssi (esim. määräaikaisten sopimusten sähkö)

Sähkönmyyjä varaa määräaikaisten, Vakio- ja Kestosopimusten sähkön Nasdaq Commodities -pörssistä. Käytännössä ostaminen tapahtuu niin, että sähkönmyyjä ostaa pörssistä tietyn määrän sähköä tietylle ajanjaksolle. Sähkönmyyjä maksaa sähkön pörssiin aiemmin sovittuun hintaan, kun sähkö on myyty eteenpäin kuluttajille.

Sähkön hinnan vaihteluun Nasdaq Commodities pörssissä vaikuttaa mm. vesivoiman saatavuus Pohjoismaissa, talouden kehitys ja päästöoikeuksien hintojen vaihtelu. Esimerkiksi vuoden 2022 aikana sähkön hinta nousi Nasdaq Commodities -pörssissä hyvin korkealle, ja sähkönmyyjät maksoivat sähköstä huomattavasti korkeampaa hintaa kuin tavallisesti.

Jos sähkönmyyjä on varannut sähköä tietylle ajanjaksolle korkeaan hintaan, se näkyy myös myyntiin tulevien sähkösopimusten hinnoissa. Jos sähkönhinta pörssissä on varaushetkellä ollut alhaisempi, sähkönmyyjä pystyy myös tarjoamaan sopimuksia asiakkaille edullisemmin.

Nord Pool -sähköpörssi

Pörssisähkösopimusten sähkön hinta taas määräytyy tunneittain, joten sen hinta voi vaihdella suurestikin yhden päivän aikana. Tuntisähkösopimusten sähkönhinta määräytyy sähköpörssi Nord Poolissa.

Mitä tukia sähkölaskuihin saa?

Päivitämme tiedot uusista sähkötuista tähän alle linkatulle sivulle, kun viralliset päätökset tuista on tehty. Näet sivulta kootusti, mitä tukia on saatavilla ja miten niitä hakea.

Kuinka paljon sähkön arvonlisävero on tällä hetkellä?

Eduskunnan hyväksynnällä yleinen arvonlisävero (ALV) on tällä hetkellä 25,5 prosenttia. Lue lisää: Arvonlisäverokanta muuttuu 1.9.2024 - Vattenfall

Sähkön hinta ja sähkösopimukset
Miten voin vaihtaa sähkösopimustani?

Toistaiseksi voimassaolevalta sopimukselta (Optimi Pörssisähkö, Kestosopimus, Vakio-sopimus) voit aina vaihtaa toiseen sopimukseen 14 päivän ilmoitusajalla. Määräaikainen sähkösopimus (esim. Ilmasto Mix) sitoo aina sovitun määräajan, mutta määräajan loputtua voit vapaasti valita uuden sopimustyyppisi.

Uuden sähkösopimuksesi voit valita esimerkiksi Vattenfallin verkkosivuilta tai Oma energiasta. Voit toki myös vaihtaa sopimuksen muissa palvelukanavissamme, kuten chatissa ja soittamalla.

Voiko määräaikaisen sähkösopimuksen vaihtaa toiseen tai irtisanoa kesken sopimuskauden?

Voiko määräaikaisen sähkösopimuksen vaihtaa toiseen tai irtisanoa kesken sopimuskauden?

Määräaikaista sähkösopimusta ei voi vaihtaa tai irtisanoa sopimuskauden aikana. Sopimuksen hinta pysyy samana koko sopimuskauden ajan, joten sopimuksesi sähkön hinta ei muutu vaikka markkinoilla tapahtuisikin muutoksia. Kun olet muuttamassa, voit valita jatkatko vanhalla sopimuksella vai teetkö uuden sähkösopimuksen.

Määräaikaisen sopimuksen purkaminen kesken sopimuskauden on sopimusrike. Jos asiakas päättää määräaikaisen sopimuksen ennen sopimuskauden loppua, asiakas maksaa vahingonkorvauksen, joka korvaa sopimuksen purkamisesta sähkönmyyjälle aiheutuneet kustannukset. 


Asiakkaan maksettavaksi tulevat vahingonkorvaukset lasketaan näiden tietojen perusteella:

  • Asiakkaan kulutus
  • Jäljellä oleva sopimuskausi
  • Kustannukset, joita sähkönmyyjälle aiheutuu, kun sähkö myydään uudestaan markkinoille
  • Käsittelymaksu 40 € alkavalta tunnilta

Summa on siis yksilöllinen ja se riippuu mm. siitä minkälainen sopimus asiakkaalla on ollut ja missä vaiheessa sopimuskautta sopimus puretaan.


Esimerkki

  • Sähkönmyyjä on hankkinut asiakkaalle sähköä 205 €/MWh hintaan.
  • Asiakas katkaisee määräaikaisen sopimuksen, kun sopimuskautta on vielä 16 kk jäljellä.
  • Jäljellä olevan sähkön arvo on 1367 €, mutta sähkömarkkinoilla sähköstä ei saa enää samaa hintaa kuin silloin, kun sähkö on varattu asiakkaalle. Kun sähkö myydään uudestaan energiamarkkinoille, sen arvo on 607 €.
  • Sähkönmyyjän tappio kaupassa on 1367 € - 607 € = 760 €.
  • Asiakkaalle tulee maksettavaksi 760 € + 40 € käsittelymaksu, eli yhteensä 800 €

Esimerkki on laskettu tiedoilla, jossa asiakkaan kulutus kuukaudessa on 0,4 MWh ja keskikulutus 5 MWh.

Jos asiakkaan sopimuksen ehdoissa on määritelty erikseen sopimussakko, tulee se maksettavaksi määräaikaisen sopimuksen irtisanomisen yhteydessä. Tällaisessa tapauksessa ei tule vahingonkorvauksia.

Mistä voin seurata sähkön hintaa ja kulutustietoja?

Voit seurata hintaa ja kulutustietoja uudesta Vattenfall Sähköviisas -sovelluksesta. Voit myös tarkastella laskuja ja sähkösopimuksesi tietoja.

Tutustu ja lataa sovellus

Voinko vaikuttaa sähkölaskuni loppusummaan?

Asiakkaanamme voit varmistaa itsellesi vakaan sähkön hinnan tekemällä määräaikaisen, kiinteähintaisen sähkösopimuksen, jonka hinta ei muutu sopimuskauden aikana. Voit myös valita Nord Poolin spot-hintoja noudattavan Optimi pörssisähkösopimuksen, jolloin maksamasi sähkön hinta seuraa pörssissä toteutunutta hintaa.

Mistä tiedän, että sähkösopimukseni on tullut voimaan?

Saat meiltä sopimusvahvistuksen parin viikon sisällä sopimuksen solmimisesta. Siinä vahvistetaan välillemme tehdyn sopimuksen yksityiskohdat.

Kuinka nopeasti sähkösopimus tulee voimaan?

Sähköt kytketään sähkösopimuksesi alkamispäivänä. Arkipäivisin sähkösopimus on mahdollista saada heti voimaan, mutta nopeuteen vaikuttaa myös paikallinen sähköverkkoyhtiö, jonka toimintaan myyntiyhtiö ei voi vaikuttaa. Muuton ollessa ajankohtainen sähkösopimus kannattaa  mahdollisuuksien mukaan tehdä hyvissä ajoin ennen muuttoa, mieluiten kaksi viikkoa tai viimeistään pari päivää ennen muuttopäivää. 

Mikä on Vattenfallin myymän sähkön alkuperä?

Kaikki kuluttajille myymämme sähkö on tuotettu fossiilivapaasti.

Sähkön alkuperä ja tuotantotapa riippuu siitä, minkälainen sähkösopimus sinulla on. Tuulivoimalla tuotettu Täystuuli-sopimus ja vesivoimalla tuotettu Täysvesi-sopimus sekä aurinkoenergialla tuotettu Täysaurinko-sopimus ovat uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä. Täysydin-sopimus on puolestaan ydinvoimalla tuotettua sähköä. Muiden Vattenfallin sähkötuotteiden tuottamiseen käytetään eri tuotantomuotojen yhdistelmää. 

Miten Optimi Pörssisähkön negatiiviset tuntihinnat laskutetaan?

Tuntihinnat ovat joskus negatiivisia sääolosuhteiden ja sähköntuotannon muutosten takia. Jos hinta on negatiivinen, et maksa sähköstä, vaan saat jopa hyvitystä joiltain varteilta sähkön käyttämisestä. Negatiivinen tuntihinta miinustetaan Vattenfallin marginaalista. Marginaalia suuremmat negatiiviset hinnat siis aiheuttavat tilanteen, jossa sähkönkulutuksesta maksetaan asiakkaalle. 

Negatiivisten varttien aikana sähköä ei kuitenkaan kannata tuhlata, sillä sähkönsiirtoyhtiö veloittaa normaaliin tapaan sähköveron ja sähkönsiirtomaksun. Lisäksi joillakin sähköverkkoyhtiöillä on käytössä tehomaksu, jos käytät sähköä merkittävästi tavallista enemmän. 

Miten irtisanon sopimukseni?

Sopimuksen irtisanomisesta voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme 020 722 9000 ma-pe klo 8-17 (mpm/pvm).

Laskutus ja maksaminen
Mikä on e-lasku ja miten saan e-laskun käyttöön?

E-lasku on turvallinen ja nykyaikainen tapa maksaa laskut. E-laskun maksaminen hoituu napin painalluksella, lasku säilyy pankin arkistossa, ja voit ottaa laskut vastaan ajasta ja paikasta riippumatta. E-lasku on myös ympäristöystävällinen valinta.

Vattenfallin asiakkaana voit saada laskusi suoraan verkkopankkiisi. Tee E-laskusopimus näin:

  • Kirjaudu verkkopankkiisi ja etsi verkkopankkisi valikosta kohta “E-lasku”, “E-laskusopimukset” tai “Tee e-laskusopimus”
  • Hae laskuttajaksi Vattenfall Oy
  • Täytä verkkopankkisi pyytämät laskun maksamiseen vaadittavat tiedot. Laskun tunnistetieto on laskun viitenumero.
Miksi saan kaksi laskua?

Vattenfallin lasku koskee vain sähkönmyynnin osuutta. Laskutamme sinua myyntisopimuksen ja sähkönkulutuksesi mukaisesti.

Paikallinen verkkoyhtiösi vastaa sähkön siirrosta ja laskuttaa siitä omalla laskullaan verkkosopimuksen ja hinnastonsa mukaisesti.

Voinko muuttaa laskutusväliä?

Laskutamme 4, 6 tai 12 kertaa vuodessa. Jos kulutat vähän sähköä,  saat laskun harvemmin. Jos kulutat sähköä enemmän sähköä, saat laskun tiheämmällä rytmillä.

Kaikki Tuntisähkö- ja EKO Tuntisähköasiakkaamme saavat kuitenkin laskun kuukausittain. Jos haluat muuttaa laskutusväliä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Miten voin vaihtaa laskutustapaa?

Voit vaihtaa laskutustapaasi olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme.
Asiakaspalveluumme voi soittaa numerolla  020 722 9000 ma-pe klo 8-17 (mpm/pvm).

Miksi saan maksumuistutuksen?

Jos alkuperäinen sähkölasku on päässyt erääntymään, lähetämme sinulle maksumuistutuksen. Mikäli laskun maksamisessa on sattunut virhe, esimerkiksi väärä viitenumero, voit olla asiasta yhteydessä asiakaspalveluumme. Maksumuistutus ei aiheuta häiriömerkintöjä luottotietoihisi.

Minulla on Optimi Pörssisähkö -sopimus, miksi en näe laskulla tarkkoja tuntihintoja?

Varttikohtaisia energian hintoja tai varttikohtaista sähkönkulutusta ei erikseen eritellä sähkölaskulla. Laskulla näkyy vain kuukauden keskihinta. Se lasketaan seuraavasti:

  • Kuluttamasi energia per tunti kerrotaan tuntihinnalla, ja siihen lisätään vielä alv + Vattenfallin marginaali.
  • Tämän jälkeen kaikki yksittäisten tuntien kustannukset lasketaan yhteen, ja tämä on laskutettava energian hinta.
  • Laskulla näkyvä Spot-energian hinta on koko kuun laskutettu energia jaettuna koko kuun kulutuksella.

Tuntikohtaiset hinnat ovat nähtävillä Vattenfallin Oma energia -palvelussa, Oma kulutukseni -osiossa. Valitse siellä päiväkohtainen näkymä, niin näet sekä tuntikohtaiset spot-hinnat että tunnin kulutuksesi. Muista laittaa raksi ruutuun ”SPOT hintasarja” jotta näet myös hinnat.

Oma energiassa näkyvät Suomen hinta-alueen tuntikohtaiset spot-hinnat, sisältäen arvonlisäveron. Hinnat eivät sisällä Vattenfallin marginaalia. Huomaathan, että jos vertailet hintoja Nord Pool -sähköpörssin sivuilla näkyviin hintoihin, pitää ottaa huomioon aikavyöhyke. Nord Poolin hinnat ovat aikavyöhykkeen GMT+1 mukaisia, kun taas Oma energia näyttää Suomen aikavyöhykkeen GMT+2. Näin siis esim. Nord Poolissa näkyvä hinta ajalle 6:00 – 7:00 on todellisuudessa Suomen aikaa 7:00 – 8:00.

Muutto
Milloin muuttoilmoitus pitäisi tehdä ja miten teen sen?
  • Jos olet jo asiakkaamme, voit helpottaa muuttokiireitäsi hoitamalla sopimusasiat kerralla kuntoon verkossa sähkösopimuksen siirtosivun kautta.  
  • Jos olet uusi asiakas, teet sähkösopimuksen helpoiten verkossa, kun muuttoon on enemmän kuin neljä päivää.
  • Jos tarvitset sähköt uuteen kotiin vain parin päivän päähän, saat sopimuksen voimaan nopeimmin soittamalla muuttonumeroomme 0800 177 733 (ma-pe klo 9-18). 
Olen Vattenfallin asiakas ja muutan. Voinko tehdä uuden sähkösopimuksen uuteen osoitteeseen?

Kyllä voit. Muuton yhteydessä kannattaa harkita sopiiko nykyinen sähkösopimus uuteen asumismuotoon ja elämäntilanteeseen. Jos muutat esimerkiksi kerrostalosta rivitaloon asuinneliöt kasvavat ja todennäköisesti myös sähkönkulutus. Mikäli nykyinen sopimuksesi ei vastaa muuttuneita tarpeita uudessa kodissa voit vaihtaa sopimuksen helposti uuteen muuton yhteydessä.

Löydä sopivin sähkösopimus uuteen kotiin

Mikäli et halua solmia uutta sähkösopimusta vaan pitää nykyisesi muuton jälkeen, tee Vattenfall asiakkaan muuttoilmoitus. Muuttoilmoituksen tekeminen verkossa on helppoa ja nopeaa. 

Siirrä nykyinen sähkösopimus uuteen kotiin

Tarvitsen sähköt heti päälle. Miten toimin?

Mikäli sähkön päällekytkennällä on kiire, ei hätää. Me pystymme hoitamaan asian kuntoon pikaisestikin, jos tarve niin vaatii. Soita asiakaspalveluumme 0800 177 733 ma-pe klo 8-18. 

Olen unohtanut ilmoittaa teille uuden osoitteeni, miten toimin?

Sinun kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta saamme uuden kotisi sopimusasiat ajan tasalle mahdollisimman pian. Helpoiten asia hoituu soittamalla asiakaspalveluumme: 020 722 9000 Ma-pe klo 8-17 (mpm/pvm)

Voiko sähkösopimuksen tekemisen hoitaa netin kautta muuton yhteydessä?

Toki! Sopimuksen tekeminen onnistuu verkkosivujemme kautta helposti. 

Mikäli muuttoosi on kuitenkin vähemmän kuin 1 arkipäivä, soitathan asiakaspalveluumme numeroon 0800 177 733. (ma–pe 8–18)

Yhteystietojani sopimuksella pitää päivittää. Miten voin päivittää tietojani?

On erittäin tärkeää, että yhteystietosi ovat oikein asiakasjärjestelmässämme. Varmistathan että yhteystietosi Oma energia -palvelussa ovat ajantasaiset. Kannattaa myös olla yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta voimme varmistaa tietojesi olevan oikein.

Asiakaspalvelumme numero on 0800 177 733 (ma–pe 8–18).

Sovellus ja Oma energia -palvelu
Onko Vattenfallilla sovellusta?

Kyllä on. Vattenfall Sähköviisas -sovelluksemme auttaa sinua käyttämään sähköä viisaammin. Sovelluksella voit seurata sähkön hintaa ja kulutustasi eri ajanjaksoilla. Voit myös tarkastella laskuja ja sähkösopimuksesi tietoja. 

Tutustu ja lataa Vattenfall-sovellus

Mitä asioita voin hoitaa Oma energia -palvelun kautta?

Rekisteröitymällä Oma energia -palveluumme voit hoitaa sähköasioitasi silloin kuin sinulle parhaiten sopii. Voit esimerkiksi:

  • katsella laskujasi
  • tehdä muuttoilmoituksen
  • katsella sopimuksiasi
  • seurata sähkönkulutusta päivä- ja tuntitasolla
  • päivittää yhteystietojasi kuten puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen
En pääse kirjautumaan Oma energiaan, vaikka ennen se on onnistunut?

Oma energiaan kirjautuessa palvelu tarkistaa asiakkaan asiakasnumeron ja salasanan. Jos näistä jompikumpi on virheellinen tai eri kuin aiemmin rekisteröitymisen yhteydessä annettu, järjestelmään kirjautuminen ei onnistu.

Kun kirjaudut, huomioi käyttäjätunnuksen ja salasanan isot ja pienet alkukirjaimet. Jos kirjautuminen ei edelleenkään onnistu, voit tunnistautua Oma energia -palveluun pankkitunnuksillasi. Linkin pankkitunnuksilla kirjautumiseen löydät Oma energia -palvelun kirjautuminen -sivulta. Kun olet tunnistautunut, sinut ohjataan Oma energiaan.

Olen unohtanut salasanani Oma energia -palveluun. Miten voin saada uuden?

Voit vaihtaa salasanasi Oma energian kirjautuminen -sivulla. Vaihtoehtoisesti voit tunnistautua Oma energia -palveluun pankkitunnuksillasi. Linkin pankkitunnuksilla kirjautumiseen löydät myös Oma energian kirjautuminen -sivulta. Kun olet vaihtanut salasanasi tai tunnistautunut pankkitunnuksilla, sinut ohjataan Oma energiaan.

Energian tehokas käyttö
Mistä tiedän, kuluuko kodissamme sähköä keskimääräistä enemmän?

Kodin sähkönkulutukseen vaikuttavat monet asiat, kuten perheen koko, sähkölaitteiden määrä ja ikä sekä laitteiden käyttötottumukset. Sähkölämmitetyssä kodissa sähkönkulutukseen vaikuttavat myös asunnon koko, ikä ja kunto.

Lue lisää tästä: Onko sähkönkulutukseni tavanomaista?

Mihin perustuu ohje, että auton lohkolämmitintä kannattaa käyttää, kun lämpötila on + 5 astetta?

Esilämmitetty moottori kuluttaa ensimmäisen ajokilometrin aikana lähes 45 % vähemmän ja vielä neljännenkin kilometrin aikana yli 20 % vähemmän polttoainetta kuin kylmiltään startattu auto.

Lohkolämmittimellä vähennät merkittävästi polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjen muodostumista. Lämmitintä kannattaa ohjata ajastimella, jo puoli tuntia riittää + 5°C:ssa.  Riippuu ulkotilan lämpötilasta, kuinka pitkään lohkolämmitintä kannattaa käyttää. Ohjeena voi pitää seuraavaa:

  • +5 ... - 5 astetta: lämmitä ½ tuntia
  • -5 ... -10 astetta: lämmitä 1 tunti
  • -10 ... -20 astetta: lämmitä 2 tuntia
Kuluttaako uusi, kaukolämmöllä lämpiävä talomme sähköä, vaikka emme vielä ole muuttaneet asumaan?

Sähköä kuluu, vaikka talossa ei vielä asuttaisi. Jotta uuden, vasta rakennetun talon rakennusaikainen kosteus saadaan poistetuksi, kannattaa pitää lämpö ja ilmanvaihto päällä. Kaukolämpölaitteistokaan ei toimi ilman sähköä.

Aurinkopaneelit
Mihin asioihin aurinkopaneelitarjouksia vertaillessa tulisi kiinnittää huomiota?

Aurinkopaneelipakettien kokoluokka ilmoitetaan yleensä huipputehona, yksikkönä kWp, jossa p tulee sanasta peak.

Huipputeho

Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa mikä huipputeho on kyseessä – onko koko paketti mitoitettu tuolle huipputeholle, vai vain paneelit.

Invertteri

Aurinkopaneeleiden huipputeho voi Suomen oloissa olla hieman suurempi kuin invertterin, koska käytännössä aurinkopaneeli ei tuota Suomessa nimellistehoaan, vaan n. 90 % siitä. Mutta paljon pienempi invertteri ei saa olla kuin aurinkopaneelitkaan.

Toinen asia johon invertterissä kannattaa kiinnittää huomiota on vaiheiden määrä. 1-vaiheisella invertterillä kaikki paneelien teho ohjataan vain yhteen vaiheeseen, eli vain osa kodin laitteista voi hyödyntää paneelien tehoa.

Harvalla on kotonaan yhdessä vaiheessa esimerkiksi 3000 W tehoa – se tarkoittaisi kokonaistehona jo 9000 W, kun kuorma yleensä jakautuu tasaisesti vaiheiden väille.

3-vaiheinvertterillä aurinkosähköjärjestelmän tuotto jakautuu tasan kaikkille laitteille, ja voit hyödyntää aurinkosähköä suoraan myös 3-vaihelaitteilla, kuten lämminvesivaraajalla tai maalämpöpumpulla.

Saman huipputehon paketit eroavat toisistaan komponenttien kestävyyden ja hyötysuhteen osalta. Invertterin hyötysuhde vaikuttaa siihen kuinka suuri osa tehosta saadaan muunnettua sähköverkkoon ja laitteille kelpaavaksi vaihtovirraksi. Liitinten ja johdinten laatu ja pinta-ala vaikuttavat johtohäviöihin. Liitinten säänkestävyys vaikuttaa huollon tarpeeseen ja huoltokustannuksiin.

Takuut

Itse komponenttien erojen lisäksi eroja voi olla myös takuissa ja siinä kuka takuun antaa. Takuu voi olla vain myyjäliikkeen antama, jolloin asiakas jää yksin, jos myyjäliike menee konkurssiin. Kunnollinen takuu on sellainen, jossa asiakas voi kohdistaa vaateensa myyjäliikkeen lisäksi myös maahantuojalle ja lopulta valmistajalle.

Asennus

Asennuksen sisällössäkin voi olla eroja. Huomioi seuraava:

  • Sisältyykö paperityö asennukseen vai onko asiakkaan vastuulla hakea rakennuslupa tai toimenpidelupa ja teettää mallipiirrokset?
  • Huolehtiiko asentaja asioinnista verkkoyhtiön kanssa vai tuleeko asiakkaan erikseen suorittaa käyttöönottotarkastus ja tehdä ilmoitukset verkkoyhtiölle?
  • Kuuluvatko asennukseen myös sähkötöiden pientarvikkeet, kuten sulakkeet, johdot, johdonkannattimet yms. vai syntyykö näistä lisäkustannuksia?

Sähköverkon ulkopuolella toimivat aurinkopaneelit

Off-grid eli sähköverkon ulkopuolella toimivien aurinkopaneelien osalta merkittäviä eroja syntyy siitä, mitä sähköistystöitä pakettiin sisältyy. Sisältääkö paketti pääkeskuksen kytkentöineen, kuuluuko pakettiin sähköistystöitä (pistorasioiden asennuksia, valaisimien asennuksia) vai loppuuko paketti invertterin ulostuloon?

Off-grid paneeleissa myös takuut vaihtelevat enemmän. Tarkista kaikkien komponenttien takuun pituus sekä se, että takuu kattaa itse komponentin lisäksi myös vaihtotyön.

Vattenfallin avaimet käteen paketti

Vattenfallin paketissa avaimet käteen tarkoittaa sitä, että pakettiin sisältyy kaikki mitä tarvitaan, jotta asiakas saa kiinteästi asennetuista pistorasioista normaalia 230 V sähköä sekä katkaisijasta valot päälle ja pois.

Riittääkö aurinkopaneelien tuottama sähkö kesämökin tarpeisiin myös pilvisinä päivinä?

Vattenfallin myymät verkosta riippumattomat aurinkopaneelit on mitoitettu niin, että sähköä riittää silloinkin, kun aurinko ei paista koko päivää. Eli ne on suunniteltu tavalliseen suomalaiseen kesään, kevättä, syksyä tai juhannusta unohtamatta.

Aikaisin keväällä, myöhään syksyllä ja talviaikaan voit täydentää aurinkopaneelien tuottoa aggregaatin avulla. Aurinkopaneelipaketteihin sisältyy tehokas aggregaattilaturi, jonka avulla aggregaatti lataa akuston täyteen muutamissa tunneissa ja sen jälkeen sähköä riittää taas ilman aurinkoakin noin vuorokaudeksi. Eli aggregaatin käyntiä ei tarvitse kuunnella jatkuvasti talvellakaan.

Aggregaatti ei sisälly paketteihin, mutta halvimmillaan aggregaatti maksaa joitain satasia ellei sellaista mökillä jo ole.

Koska aurinkopaneelit voi asentaa?

Asennuksia tehdään lumettomaan aikaan silloin kun kohteeseen pääsee eikä pakkasta ole niin paljoa, että tarkkuutta vaativia ulkotöitä ei voi tehdä. Pakkasraja asennukselle on n. –10 astetta.

Omatuotanto
Mitä sähkön pientuotanto on?

Pientuotannolla tarkoitetaan enintään 50 kVa sähköntuotantoyksikköä, jonka tuottama sähkö on tarkoitettu ensisijaisesti kohteen omaan käyttöön. Yleisimpiä tuotantolaitoksia tällä hetkellä ovat tuulivoimalat, aurinkovoimalat ja pienet biopolttolaitokset.

Mitä minulle maksetaan sähkön tuotannosta?

Hinnat ylijäämäsähkön myyjälle, joka ei ole alv-velvollinen:

Vattenfall maksaa tuottajalle:

  • Hyvityksen ylijäämäsähköstä
  • Pörssisähkön energiahinnan snt/kWh*

*Suomen hinta-alueen arvonlisäveroton tuntispot -hinta. Jos mikrotuottaja on alv-velvollinen, ostohintaan lisätään alv 25,5 %.
Tuottaja maksaa Vattenfallille:

  • Välityspalkkion: 0,30 snt/kWh
  • Perusmaksun: 0 EUR/kuukausi

Varmista, että valitset paikkaan sopivan sähkön tuotantomuodon. Jos kyseessä on tuulivoima, on tärkeää tehdä mittauksia tuulen voimakkuudesta eri kohdissa ja korkeuksissa pidemmän ajan sisällä niin, että saat hyvän perustan tuottaa sähköä maksimoidusti. Jos kyseessä on aurinkopaneelit, on tärkeää että paneelit on asennettu oikeaan korkeuteen oikeassa kulmassa.

Lisätietoja saat ottamalla yhteyttä laitetoimittajiin.

Mitä minun tulee tehdä jos suunnittelen omaa pientantolaitosta?
  • Ota yhteys kuntasi rakennusvalvontaan ja selvitä, onko alueelle mahdollista rakentaa tuotantolaitosta. Ota yhteys urakoitsijaan hyvissä ajoin jo suunnitteluvaiheen aikana.

  • On tärkeää ottaa yhteyttä myös paikalliseen jakeluverkonhalitjaan ennen laiteinvestointia. Verkonhaltija auttaa selvittämään mm. verkkoon liittämismahdollisuuksisa ja -kustannuksia, suunnittelee liittymän ja määrittelee liittymispisteen sekä toimittaa liittymän. Solmi tuotannon liittymissopimus- ja siirtosopimus paikallisen jakeluverkonhaltijan kanssa.

  • Voit myös tehdä Omatuontanto -sopimuksen ylijäämäsähkön myynnistä Vattenfallin kanssa jo suunnitteluvaiheessa mutta sen tekeminen onnistuu myös sen jälkeen, kun tuotantolaitos on liitetty verkkoon.
Sähkön eri tuotantomuodot
Mitä on uusiutuva energia?

Uusiutuvaksi energiaksi voi kutsua energiaa, joka on peräisin luontaisesti uusiutuvista energianlähteistä kuten tuulesta, auringosta ja virtaavasta vedestä. Uusiutuvat energianlähteet ovat kestäviä ja edistävät irtautumista fossiilisista polttoaineista, ja niiden aiheuttamista haitallisista päästöistä.

Mitä uusiutuvilla tuotantomuodoilla tuotettua sähköä Vattenfall tarjoaa?
  • Täysvesi-sopimus on 100 % vesivoimalla tuotettua, uusiutuvaa energiaa.

  • Täystuuli-sopimus on 100 % tuulivoimalla tuotettua, uusiutuvaa energiaa. 

  • Täysydin-sopimus on 100 % ydinvoimalla tuotettua, vähäpäästöistä energiaa.

Muiden Vattenfallin sähkötuotteiden tuottamiseen käytetään eri tuotantomuotojen yhdistelmää. 

Kaikki kuluttajille myymämme sähkö on tuotettu fossiilivapaasti.

Sähkökatkot
Mistä saan tietoa sähkökatkon aikana?

Paikallinen verkkoyhtiö huolehtii sähkön siirrosta ja muista sähköverkkopalveluista omalla verkkoalueellaan.

Tietoa eri verkkoyhtiöiden sähkökatkoista voit lukea täältä:

Miten kotona voi suojautua sähkökatkoilta?

Tietokoneelle ja muille tärkeille sähkölaitteille kannattaa hankkia UPS-suojaus, joka suodattaa jännitteen vaihtelut sekä turvaa tietojen tallentamisen ja laitteen turvallisen alasajon sähkökatkon aikana. Jos katkeamaton sähkönjakelu on välttämättömyys, kannattaa hankkia oma varasähköjärjestelmä, esimerkiksi maatiloille polttomoottori- tai traktorikäyttöinen aggregaatti.

Mistä lyhyet sähkökatkot johtuvat?

Muutaman sekunnin tai parin minuutin sähkökatkot ovat sähköverkon suojaustoiminto, jolla usein estetään pidemmän sähkökatkon syntyminen. Ukkonen tai pieneläimet aiheuttavat usein ohimenevän vian sähköverkkoon, jolloin sähköt ensin katkeavat ja kytkeytyvät sitten automaattisesti uudelleen päälle. Suurin osa pidemmistä sähkökatkoista voidaan ehkäistä tällä lyhyellä katkaisulla.