Laskutus ja maksaminen

Pariskunta katsoo paperilaskujaan

Mitä etsit?

Näiltä sivuilta löydät tietoa e-laskuun siirtymisestä, sähkölaskun lukemisesta ja maksuajasta. Voit siirtää erääntymättömän laskun eräpäivää Oma energia -palvelussa. 

1.9.2024 alkaen arvonlisävero on 25,5 %. Laskutamme aina voimassa olevan arvonlisäverokannan mukaan.

Usein kysyttyä laskutuksesta ja maksamisesta
Mitä teen, jos lasku on erääntynyt?

Jos alkuperäinen lasku on erääntynyt, mutta et ole vielä saanut Intrumilta maksuhuomautusta laskusta, voit maksaa laskun alkuperäisillä maksutiedoilla.

 

Jos maksat laskun eräpäivän jälkeen, seuraavalla laskulla laskutetaan korkolain mukainen viivästyskorko. Maksuhuomautuksen jälkeen maksumenettelyistä pystyy sopimaan ainoastaan Intrumin kanssa. Yhteystiedot Intrumille löytyvät maksuhuomautuksesta. 

Mistä sähkölaskuni muodostuu?

Meiltä saamasi sähkölasku muodostuu kuukausittaisesta kiinteästä perusmaksusta ja kulutetun energian mukaan määräytyvästä kulutusmaksusta (snt/kWh tai euroa/MWh).  

Paikallinen verkkoyhtiö lähettää puolestaan sinulle laskun sähkön siirrosta ja sähköverosta. 

Lue lisää: Sähkön kuluttajahinta muodostuu kolmesta osasta: sähköenergian hinnasta, sähkönsiirrosta ja veroista.

Voinko muuttaa laskutusväliä?

Laskutamme 4, 6 tai 12 kertaa vuodessa. Olemme pyrkineet tarjoamaan kaikille asiakkaille sopivaa laskutusrytmiä sopimuksen teon yhteydessä. Tarvittaessa voit muuttaa laskutusrytmiä soittamalla asiakaspalveluumme p. 020 722 9000 (mpm/pvm)  arkisin klo 8-17.

Miten voin sopia maksuajasta?

Saat halutessasi maksuaikaa laskullesi. Voit tehdä eräpäivän siirron itse Oma energia –palvelumme kautta, jossa voit maksuttomasti ja helposti siirtää erääntymättömän laskusi eräpäivää 14 vuorokautta.

Voit myös sopia asiakaspalvelumme kanssa pidemmästä maksullisesta eräpäivänsiirrosta. Maksullinen eräpäivän siirto on enimmillään 21 vuorokautta, ja siitä veloitetaan palveluhinnaston mukainen maksu. Jos sinulla on aikaisemmin erääntyneitä laskuja edelleen avoinna, emme voi valitettavasti myöntää maksuaikaa. 

Muistathan, että siirtymällä e-laskuun hoidat tärkeät maksut kätevästi ja helposti. 

Minne ilmoitan tilinumeroni hyvityslaskua varten?

Voit ilmoittaa tilinumeron Oma energia -verkkopalvelussa kohdasta Omat laskutustietoni.

Miksi saan laskun kahdelta eri sähköyhtiöltä?

Saat laskun sekä sähkönkulutuksesta että sähkönsiirrosta. Me lähetämme sinulle laskun sähkönkulutuksesta. Paikallinen verkkoyhtiö puolestaan lähettää sinulle laskun sähkönsiirrosta. Kätevimmin hoidat laskutusasiat siirtymällä e-laskuun.

Mikä on e-lasku ja miten otan sen käyttöön?

E-lasku on helppo ja nykyaikainen tapa vastaanottaa sähköinen lasku verkkopankkiisi. E-laskun maksaminen hoituu napin painalluksella ja lasku säilyy pankin arkistossa. 

Näin teet e-laskusopimuksen:

  • Kirjaudu verkkopankkiisi ja etsi verkkopankkisi valikosta kohta “E-lasku”, “E-laskusopimukset” tai “Tee e-laskusopimus”
  • Hae laskuttajaksi Vattenfall Oy
  • Täytä verkkopankkisi pyytämät laskun maksamiseen vaadittavat tiedot. Laskun tunnistetieto on sähkölaskusi viitenumero.

Lue lisää e-laskusta

Voinko hoitaa asioita jonkun muun tai kuolinpesän puolesta?

Voit. Pyydä valtakirja toiselta osapuolelta, ja asian hoitaminen kanssamme onnistuu vaivattomasti. Jos kyseessä on kuolinpesä, varmistathan, että valtakirjasta löytyy jokaisen osakkaan allekirjoitus.
Voit käyttää valmista valtakirjapohjaamme. 

Miksi saan maksuhuomatuksenne Intrumilta?

Jos alkuperäinen sähkölasku on päässyt erääntymään, Intrum postittaa maksuhuomautuksen Vattenfallin puolesta. Tämä ei aiheuta häiriömerkintöjä luottotietoihisi. Jos haluat olla yhteydessä saamastasi maksuhuomautuksesta, löydät tarvittavat tiedot yhteydenottoa varten maksuhuomautukselta. 

Lue lisää: Maksuhuomautus ja perintä

Lataa uusi Vattenfall Sähköviisas -sovellus

Uusi Vattenfall Sähköviisas -sovellus auttaa sinua käyttämään sähköä viisaasti. Sovelluksessa voit tarkastella omaa kulutustasi ja vertailla kulutusta aiempiin ajankohtiin. Voit myös tarkastella sähkölaskuja ja sähkösopimuksesi tietoja.

Lataa ja tutustu sovellukseen

Saavutuksiamme

Ecogain - ensimmäinen sija luonnonmonimuotoisuuden turvaamisessa

Ecogain

Ensimmäinen sija Ecogainin luonnon monimuotoisuutta mittaavassa indeksissä ja tavoitteiden asetannasta luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi.

Lisää Ecogainista

Sustainable Brand Index

Sustainable Brand Index

Kuluttajat valitsivat Vattenfallin Suomen vastuullisimmaksi sähköyhtiöksi vuonna 2025, jo seitsemäntenä vuonna peräkkäin.

Tutustu kyselyyn

ecovadis-platinum-2024-300.png

Ecovadis Platinum

Ecovadisin Platinum-tason luokitus ympäristönäkökohtien, etiikan ja toimitusketjujen vastuullisuuden osalta.

Lisää Ecovadis-luokituksesta