Din faktura

Fakturaförändringar

Från och med januari och februari 2018 kommer du att få en separat faktura från ditt elnätsföretag. Vattenfall kommer att fortsätta att skicka en faktura med din elräkning. Vattenfall är endast ansvariga för delen som täcker elförsäljningen medan elnätsföretaget kommer framöver att skicka en separat faktura för el överföringen. Förändringen påverkar inte elpriset och du behöver inte göra några ändringar.

Välj e-faktura

E-faktura är ett säkert och populärt sätt att betala räkningarna på. Skillnaden mellan en vanlig pappersfaktura och en e-faktura är att vi skickar din faktura direkt till din internetbank istället. Att betala en e-faktura är enkelt, du trycker på en knapp och fakturan blir också arkiverad hos banken. Med e-faktura kan du ta emot och betala din faktura när som helst och var som helst. Det är även mer miljövänligt med e-faktura eftersom inga papper behöver skrivas ut och postas.

Om du vill aktivera e-faktura gör du en anmälan till din internetbank. Så här gör du för att aktivera e-faktura:

  • Logga in på din internetbank och sök efter ”e-faktura”, ”e-faktureringsavtal” eller ”skapa ett e-fakturaavtal”.
  • Välj Vattenfall Oy som avsändare till e-fakturan
  • Fyll i den information som din bank kräver, fakturans identifieringsnummer är samma som fakturanummer.
  • När din anmälan till e-faktura är gjord, så kommer fakturorna framöver komma direkt till din internetbank. Om din anmälan om e-faktura inte kommit in innan nästa fakturering så kommer du få din nästa faktura med den faktureringsmetod som du har haft tidigare.

Fakturaintervall
Ditt faktureringsintervall kan påverkas av din elförbrukning. Fakturering sker antingen 4, 6 eller 12 gånger per år. Om du förbrukar väldigt lite el får du din faktura mer sällan och ju mer du el förbrukar desto tätare blir intervallet mellan fakturorna.

Använd vår tjänst Min energi

Vill du se din faktura eller behöver du en kopia av din faktura? Du hittar dina fakturor på Min energi under fliken Mina fakturor. Där kan du ladda ner fakturan i PDF-format om du behöver en kopia.

Du hittar även följande information gällande din faktura:

  • Fakturans referensnummer, som du behöver när du ska betala fakturan.
  • Summan för fakturan
  • Fakturans förfallodatum
  • Vilken period fakturan gäller

Logga in på Min energi

Hittade du inte svaret på din fråga?

På våra kundservicesidor hittar du information om el, flytt, fakturor och Min Energi-tjänst. Vi hjälper gärna dig om du har fler frågor!

Till Kundservice

Skicka meddelande

Vänligen skicka in din fråga via vårt kontaktformuläret nedan så kommer vi att svara dig via e-post. 

Till kontaktformuläret

Ring oss

Tel: 020 722 9000 

Ska du flytta?

Ring vår flyttlinje på tel: 0800 177 733.

Telefontider är vardagar kl. 9–18.