Från och med januari och februari 2018 kommer du att få en separat faktura från ditt elnätsföretag. Vattenfall kommer att fortsätta att skicka en faktura med din elräkning. Vattenfall är endast ansvariga för delen som täcker elförsäljningen medan elnätsföretaget kommer framöver att skicka en separat faktura för el överföringen. Förändringen påverkar inte elpriset och du behöver inte göra några ändringar.
E-faktura är ett säkert och populärt sätt att betala räkningarna på. Skillnaden mellan en vanlig pappersfaktura och en e-faktura är att vi skickar din faktura direkt till din internetbank istället. Att betala en e-faktura är enkelt, du trycker på en knapp och fakturan blir också arkiverad hos banken. Med e-faktura kan du ta emot och betala din faktura när som helst och var som helst. Det är även mer miljövänligt med e-faktura eftersom inga papper behöver skrivas ut och postas.
Om du vill aktivera e-faktura gör du en anmälan till din internetbank. Så här gör du för att aktivera e-faktura:
Fakturaintervall
Ditt faktureringsintervall kan påverkas av din elförbrukning. Fakturering sker antingen 4, 6 eller 12 gånger per år. Om du förbrukar väldigt lite el får du din faktura mer sällan och ju mer du el förbrukar desto tätare blir intervallet mellan fakturorna.
Vill du se din faktura eller behöver du en kopia av din faktura? Du hittar dina fakturor på Min energi under fliken Mina fakturor. Där kan du ladda ner fakturan i PDF-format om du behöver en kopia.
Du hittar även följande information gällande din faktura:
På våra kundservicesidor hittar du information om el, flytt, fakturor och Min Energi-tjänst. Vi hjälper gärna dig om du har fler frågor!