Använd el på ett smart sätt

Den nya Vattenfall-appen hjälper dig att använda el på ett smart sätt. I appen kan du följa elpriset och med hjälp av informationen du får, kan du optimera din elanvändning samt granska fakturor och uppgifter om ditt elavtal. Ladda Vattenfall-appen i en appbutik:

Google-play-300x89.png
Apple-store-300x89.png

De viktigaste egenskaperna

VF_meter_rgb.svg

Följ din elanvändning

I appen kan du följa elanvändningen i ditt hem enkelt på tim-, dags- och månadsnivå. Du kan jämföra elanvändningen med året innan och konkret se hur olika åtgärder för sparande hemma påverkar elanvändningen.

seuraa sähkönkulutusta -ikoni

Följ elpriset

Om du har ett börselavtal, kan du följa elpriset och optimera din elanvändning med hjälp av spot-timpriser. Du kan i appen kontrollera priserna för i dag och i morgon och spara betydligt på elfakturan.

VF_user_rgb.svg

Hantera din kundrelation

I Vattenfall-appen hittar du alla uppgifter om ditt avtal enkelt på ett och samma ställe. Du kan kontrollera fakturor, se prisuppgifterna för ditt elavtal och läsa mer om ditt avtals egenskaper.

Person använder applikationen

Hur loggar jag in i appen?

För att logga in behöver du dina bankkontouppgifter. Du kommer att förbli inloggad i 90 dagar så länge appen är ansluten till nätverket hela tiden.

Skärmbild av appen

Vem är appen till för?

Applikationen kan användas av alla privatkunder, oberoende av elavtal. Företagskunder kan för närvarande inte använda appen. Det är gratis att använda appen.

Frågor och svar om appen

Öppna svaret genom att klicka på frågan
Vad kan jag se i appen?

Du kan se statistik över din elförbrukning, aktuella elpriser och fakturainformation. Du har också tillgång till dina användar- och anläggningsuppgifter.

Du som har elavtal med timpris kan följa din förbrukning timme för timme. 

Vem kan ladda ner appen?

Alla som har en Android eller Iphone. Systemkraven för appen är iOS 15 eller Android 8 alternativt efterföljande versioner. Observera att applikationen inte fungerar i din dators webbläsare eller på surfplattan.

Hur loggar jag in?

Du loggar in med BankID. Det är endast personen som står på elavtalet som kan logga in med BankID. Du är inloggad i 90 dagar under förutsättning att appen har uppkoppling mot nätverket hela tiden. Du kan logga in i appen efter att ditt kontrakt har börjat gälla.

Jag kan inte logga in i appen. Vad kan jag göra?

Kontrollera att din telefons operativsystem, bankapp och Vattenfall-app är uppdaterade.

Jag har elavtal med timpris – vad kan jag göra i appen?

Du kan se nuvarande och framtida timpriser i appen. Du kan följa din elförbrukning och ditt elpris per timme. Appen hjälper dig att tajma din förbrukning till när elen är som billigast. 

Du kan se i appen:

  • Ditt eget pris (inklusive energipris, moms och marginal)
  • Timpriser på elbörsen Nord Pool idag och imorgon 
  • Prisuppgifter i kilowatt och euro

 

Jag har tidsbundet elavtal – vad kan jag göra i appen?

Du kan följa din elförbrukning och jämföra med tidigare perioder. Du har tillgång till all nödvändig fakturainformation och kan utvärdera dina kostnader över tid. 

Jag har ett egenproduktionsavtal. Kan jag se min elproduktion i appen?

För närvarande kan du inte se din egen elproduktion i appen. Du kan följa din timvisa elförbrukning och elproduktion samt energipriserna i Min Energi -tjänsten.

Hur ofta uppdateras förbrukningsdata?

Förbrukningsdata kommer från elnätsbolagen till Datahub, och via Datahub till Vattenfall. Beroende på ditt elnätsbolag är fördröjningen av förbrukningsdata 1 eller 2 dagar. Förbrukningsdata kan också visas i applikationen under samma dag.

 

Nordpools timpriser uppdateras dagligen.

 

Kan jag ändra mitt elavtal eller teckna nytt elavtal i appen?

Du kan inte ändra ditt elavtal eller teckna ett nytt elavtal i appen. 

 

Kan jag se min faktura i appen?

Ja, det kan jag. Du kan enkelt jämföra fakturor på månadsbasis. I appen ser du också om din faktura är betald eller obetald.

Jag har flera elavtal med Vattenfall. Kan jag se information om flera elavtal i appen?

Ja, det kan du. Om du har mer än ett elavtal med oss kan du se information om alla dina avtal i appen.

Om du vill se detaljerna för ett annat avtal kan du göra det: 
Det finns en rullgardinsmeny högst upp på varje flik. Välj det avtal du vill se information om i rullgardinsmenyn.

 

Appen fungerar inte, vad gör jag då?

Kontrollera din internetanslutning och om det fortfarande inte fungerar, försök igen lite senare.

Kan flera personer logga in på samma konto?

Det är endast den personen som står på elavtalet som kan logga in i appen och det gör du med BankID.

Kan jag se min elnätsbolagsinformation i appen?

Du kommer att se namnet på elöverföringsföretaget i appen, men ingen annan information om elöverföringsföretaget är tillgänglig.