Vattenfall kommer att införa de nya elförsäljningsvillkor som rekommenderas av Finsk Energiindustri rf (SME 2024) från och med den 15 januari 2025. Villkorsändringen kräver ingen åtgärd från kundernas sida.
De nya villkoren kommer att träda i kraft för alla tillsvidareavtal och för nya avtal som tecknas. Om du har ett tidsbestämt elavtal träder de nya villkoren i kraft först när du tecknar ett nytt elavtal vid avtalsperiodens slut.
Varför uppdateras villkoren för elförsäljning?
Uppdateringen av villkoren för elförsäljningen grundar sig på förändringar i lagstiftningen och marknadssituationen, förnyelse av avtalsmodellerna och förstärkning av konsumentskyddslagstiftningen. Förnyelsen kommer också att göra det lättare att genomföra de nödvändiga energibesparingsåtgärderna.
Den viktigaste delen av uppdateringen är främjandet av digital ärendehantering. Avtalsbekräftelser och meddelanden om pris- och villkorsändringar kommer i fortsättningen att skickas till kunden i första hand i elektronisk form. Kunden kommer dock fortfarande att ha rätt till att få handlingarna i pappersform. Papperspost kan beställas från vår kundtjänst vardagar kl. 8-17, tfn. 020 722 9000 (mpm/pvm)
1. Allmän information, ingående av köpeavtal, förutsättningar för och påbörjande av elförsäljning, förhållande till nättjänsten, ansvarsfrågor
Punkt 1.2 har strukits på grund av den ökade småskaliga produktionen. Tillagda definitioner av balanseringsperiod (1.10.) och oberoende aggregator (1.15.) och uppdaterat terminologi, t.ex. för anslutningspunkter och fjärrmätningsutrustning. Hänsyn tas till förändringen av balansutredningsperioden från en timme till en kvart. En produktprislista som eventuellt bifogats avtalet kan visas elektroniskt på säljarens webbplats eller på någon annan separat överenskommen plats. Under nuvarande förhållanden finns det inget behov av att inkludera en produktprislista överhuvudtaget om prissättningsgrunden har avtalats separat i de individuella villkoren. Om det finns behov av att inkludera en produktprislista i avtalet räcker det med att inkludera en länk till den aktuella produktprislistan. Dessutom har prislistorna för tjänsterna helt separerats från avtalet. I fortsättningen räcker det att lägga till en länk i avtalsbekräftelsen, genom vilken kunden kan hitta den aktuella prislistan för tjänster. (1.16., 2.4.1. och 2.4.3.) Främjat digital ärendehantering genom att göra det möjligt att skicka avtalsbekräftelser samt pris- och villkorsändringsmeddelanden till kunden i första hand digitalt och på konsumentens begäran kostnadsfritt på papper. Användaren ska informeras om att meddelandet finns i e-tjänsten och om det huvudsakliga innehållet i meddelandet på ett i förväg överenskommet sätt, t.ex. via e-post eller SMS. Dessutom måste säljaren informera konsumenten på ett klart och begripligt sätt om rätten till ärendehantering i pappersform innan avtalet ingås. (1.17. och 8.8.) Strykning av utlåtande om efterlevnad av elmarknadslagen. (1.21.)
2. Tecknande av försäljningsavtal, andra avtal om användarens inköp av el, försäljningsstart
Hänsyn har tagits till elmarknadslagens krav på att elförsäljnings- och nättjänstavtal ska ha samma namn. (2.3.). I fortsättningen måste avtalet om onlinetjänster och avtalet om försäljningstjänster vara i samma persons namn. Strykning av utlåtandet om det elektroniska avtalets bindande karaktär. (2.4.2.) Kravet på att konsumenten ska få energikonsumentens checklista och Energimyndighetens webbadress, om den finns tillgänglig, tillsammans med avtalet eller avtalsbekräftelsen har tagits bort. (2.4.1. och 2.4.3.) Uppdaterat avsnitt 2.4.3. för att uppmärksamma möjligheten att skicka avtalsbekräftelsen i enlighet med avsnitt 1.17. även elektroniskt utan ett separat avtal. Avtalsbekräftelsen ska skickas antingen till användningsplatsens adress, till en annan adress som användaren har angett eller till en annan överenskommen ärendekanal. Därutöver har det förtydligats vad som avses med påminnelsetid enligt elmarknadslagen. (2.4.3.) Tillägg av huvuddragen i förfarandet med bekräftelse vid telefonförsäljning enligt 6 kap. 12 § i konsumentskyddslagen och konstaterande av att kunden inte har någon rätt att göra invändningar enligt elmarknadslagen om konsumenten har accepterat telefonförsäljningserbjudandet genom en efterbekräftelse. (2.4.4. och 2.4.5.) Förtydligat att klausulen om produktutbyte inte gäller för tidsbegränsade avtal. (2.7.) I enlighet med lagstiftningen för elmarknaden har nya tjänsteleverantörer för kunder, dvs. oberoende aggregatorer, beaktats. Kunden kan också avtala om kontroll av elanvändningen med en oberoende aggregator, och den öppna leverantören måste informeras om detta. (2.9.1. och 2.10.)
3. Handpenning eller förskottsbetalning
På grund av förbudet mot förskottsfakturering enligt elmarknadslagen har punkt 3.12., som skulle tillåta förskottsfakturering av konsumenter, strukits som olaglig. Dessutom har punkt 3.11 förtydligats.
4. Om nätinnehavarens rättigheter och skyldigheter i samband med försäljning av el och vissa frågor som rör nättjänsten
Förtydligat att användaren omedelbart måste rapportera alla fel eller funktionsstörningar som han/hon upptäcker. (4.2.) Förseningar, fel och ansvarsfrågor Förtydligat att konsumentens rätt till ersättning för skador som orsakats en familjemedlem gäller för dem som bor på samma användningsställe. (5.11.)
6. Fakturering och betalning
Uppdatering av villkor som berör säljarens fakturering till att motsvara den nya lagstiftningen och tillvägagångssätt under datahubben. (6.1.1.) Förtydligande av definitionen av mätfel (6.6., 6.6.4., 6.5. och 6.6.5.) 8.
8. Ändringar av avtalsvillkor och priser
Ändring av kriterierna för pris- och villkorsändringar i enlighet med myndigheternas tolkningar och rättspraxis. (8.5.) Avsnitt 8.8 har ändrats enligt ovan, med hänsyn till olika metoder för ärendehantering samt avtal för dessa. 10.
10. Avslutande av försäljningsavtalet
Tillagt i punkt 10.2.4. att användaren, vid uppsägning av ett tidsbegränsat avtal på säljarens begäran, är skyldig att presentera bevis på att flyttning har ägt rum. (10.2.4.) Förtydligat och harmoniserat språket i den leveransansvarigas avtal. (10.4.3.) Av tydlighetsskäl har man uppmärksammat internationella obligatoriska sanktioner i villkoren för uppsägning av avtalet. I fortsättningen kommer säljaren att ha rätt att häva försäljningsavtalet med omedelbar verkan om användaren utsätts för internationella sanktioner enligt lag eller av en offentlig myndighet. Dessutom har säljaren rätt att kräva ersättning för skador som orsakats av upphävandet. (10.7.) Användarens 15 dagars (och konsumentens 30 dagars) rätt att säga upp ett tillsvidareavtal till följd av ändrade priser eller villkor räknas i fortsättningen från den dag då meddelandet om ändring skickades. Vi har också strukit en mening som orsakade förvirring och som angav att användaren inte har rätt att säga upp ett tidsbegränsat avtal. (10.10.) 11.
11. Kundservice och lösning av tvister
Tillägg av ett nytt avsnitt 11.1. om grundläggande principer för tillgänglighet i kundtjänst, i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer. Konsumenten har rätt att få kundservice från säljaren inom rimlig tid via olika kanaler. (11.1.) Informerat konsumentkunder om att konsumenten bör kontakta oss innan en begäran om förlikning lämnas till Konsumenttvistnämnden. (11.2.) Tillägg av en lagstadgad rätt för företagskunder att hänskjuta tvister om avtalet till Energimarknadsinspektionen. (11.3.)