Hain tosiaan Teslan SIXT:n Helsinki-Vantaan lentokentältä 6.2.2017 ja palautin sen viikkoa myöhemmin Veho Olariin SIXT:n toimistolle. Ajokilometrejä kertyi viikon aikana n. 550 km. SIXT:n toimistolta sain auton niin kuin autovuokraamosta yleensäkin – vailla mitään ohjeita. Avaimet vain kouraan ja tieto siitä, missä auto on. No auto löytyi ja ovet aukesivat, kun olin avaimien kanssa vain lähellä. Ensimmäinen ihmetys oli, että kuinka virran saa autoon – näytöt kuitenkin heräsivät kun ovetkin lukosta poistuivat. Vain hetken ihmettelyn jälkeen jarrupolkimen painaminen poisti teksti ”power off” ja sen jälkeenhän auto toimi kuin automaattiauto ikään.
Viikko oli sikäli mielenkiintoinen, että viikolla oli pakkasta aamuisin yli 10 astetta. Tuli testattua millainen talviauto Tesla S on pienessä pakkasessa. Ja siellä ne puutteet sitten taisivat autossa ollakin. Vaikka termostaatin sääti 25 asteeseen ei auto oikein meinannut lämmetä, viikonlopun nollakeleissä 20 asetta oli sopiva asetus. Auto ei kuitenkaan koskaan ollut erityisen kylmä, sillä ilmeisesti akuston lämmitys piti autossa pientä lämpöä jatkuvasti (ainakin kun auto oli latauksessa). Auto oli varustettu kuitenkin jokaiselle paikalle istuinlämmittimellä ja lämmittimet löytyivät myös ratille sekä tuuli- ja takalasille. Ratin lämmitintä jään kyllä kaipaamaan tämän viikon jälkeen. Kyllä Teslalla mukavasti ajelee aina -15 asteen pakkasessakin.
Kotiin päästyäni sitten tuli ihmetys, miten Teslaa ladataan. Takakontista löytyi latauskaapeleita, joilla sai normaalistakin 10A:n pistorasiasta asiaa auttavasti hoidettua. Sitten menin etsimään Teslasta latausliitännän paikkaa. Sitä ei ihan heti löytynytkään. Menin autoon sisään ja ison paneelin menuista sitten löytyi ”unlock charging port” painike. Jossain naksahti ja menin ulos katsomaan. Vasemman takavalon sivusta oli auennut luukku, johon kaapelin sai liitettyä. Tällä kaapelilla Tesla haluaa ladata 13A:n virralla, joka on liikaa 10A:n sulakkeelle. Onneksi latausvirran saa säätää Ampeerin tarkkuudella, joten säädin sen 10A:iin, jottei sulake palaisi ja lataus onnistuisi. Työpaikallani on saatavana ”pikalataus” pisteitä sähköautoille. Sain tällaisen paikan viikoksi koekäyttöön, mutta en tällaisesta sitten kuitenkaan ladannut kuin vain yhtenä päivänä, koska paikat olivat hiukan kauempana parkkipaikalla. Tällaisesta paikasta Tesla suostui lataamaan 16A:n virralla (3-vaihelataus). Tesla osaisi ladata myös 24A:n virralla. Työpaikalla päädyin kuitenkin lataamaan lämmityspistorasiasta, jossa oli jatkuva sähkö. Tähän säädin latauksen virraksi 8A (16A:n sulakkeen takana oli 2 pistorasiaa). Hienosti Tesla muisti paikkatietoon perustuen latausvirta asetuksen, joten niitä ei tarvinnut säädellä aina uudestaan! Venemessuilla sunnuntaina käydessäni tuli tutuksi messukeskuksen Tesloille varattu latauspiste. Mennessä olin ensimmäinen ja lähtiessäni siellä oli useampi Tesla vierekkäin! Tällaiset latausmenetelmät saivat akun pysymään täynnä! Jos työmatkat olisi pidempiä, niin kunnollinen latausjärjestely lienee välttämättömyys (pikalatauspiste).
Autona Tesla oli tosi mukava ajettava – jään sitä kaipaamaan. Kiihtyvyys oli jotain tosi hienoa! Virallisesti tämä malli kiihtyy 0-100 km/h 5:ssä sekunnissa ja pakkaskeleillä tällaista kiihtyvyyttä pääsikin kokemaan kuivalla tiellä!
Latasin netistä käyttöohjeen, jotta osasin kokeilla myös muitakin ominaisuuksia, joita Tesla tarjoaa. Varmasti mainitsemisen arvoinen on tuo automaattinen ajo. Se kun osasi säätää nopeudenkin rajoitusten mukaiseksi. Länsiväylän aamu ruuhkassa se kykeni vaihtamaan kaistaa itsekseen, kun vaan laittoi vilkun päälle. Suomen talvessa Teslalla oli kuitenkin hiukan hankaluuksia automaattiseen ajoon – myöskin liikenneympyrät oli mahdottomia, ellei edessä ajanut toinen auto!
Teslan muita hienoja ominaisuuksia:
- Spotify/Tuneln musiikkipalvelut radion lisäksi.
- 17” tuuman näyttö, johon sai mm. koko ruudun kokoisen kartan (google maps) liikennetietoineen ja navigointi mahdollisuuksineen.
- Auton maavaran säätö.
- Kesärenkailla auto olisi varmasti ollut eritäinen hiljainen. Nastarenkaiden melu oli kuitenkin hyvin vaimennettu ja näilläkin renkailla voi sanoa autoa hiljaiseksi.
Autossahan oli myös kaikki mahdolliseti avustimet, jotta ajaminen olisi mahdollisimman mukavaa:
- tutkat, peruutuskamera
- automaattiset ajovalot (pitkät/lyhyet), automaattiset tuulilasinpyyhkijät
- mukautuva vakionopeuden säädin
Teslan ergonomia oli myös aivan jotain omaa luokkaansa. Penkit olivat tosi mukavia ja tukevia istua.
Ainoa negatiivinen asia auton suhteen on se, että toimintamatka jää kuitenkin vielä auton itsensä ilmoittaman mukaan maksimissaan n. 400 kilometriin. Tällä ei vielä ajeta Helsingistä Joensuuhun ja jos ajettaisiinkin, niin tuntuu vieraalta mennä sähköä määränpäästä kerjäämään. Jopa päiväreissu Tampereellekin taitaa jäädä vielä haaveeksi tällä vehkeellä ellei määränpään läheltä löydy latauspistettä.
Mutta kiitoksia vielä mielenkiintoisesta ajokokemuksesta! Tämä voitto oli erittäin mieluisa minulle!
Jari Nousiainen
Vattenfallin Tesla-kampanjan voittaja