Ilmastoälykkäitä toimituksia dronekuljetuksilla

Amazon on lähtenyt mukaan kisaan ja sen lanseeraama dronepalvelu Amazon Prime Air sai vastikään toimiluvan Yhdysvaltain ilmailuhallinnolta (FAA).
Julkaisupäivämäärä neljä vuotta sitten

Kuvittele, että voisit saada tilaamasi paketin suoraan kotiovellesi lennätettynä –sähkökäyttöisellä dronella. Tämä voi pian olla mahdollista, sillä logistiikka-alan dronekuljetuksia kehitetään aktiivisesti. Niiden avulla voitaisiin nopeuttaa toimitusketjuja ja samalla vähentää jatkuvasti kasvavan verkkokaupan ympäristövaikutuksia.

Verkkokaupat ovat meille nykyään arkipäivää, ja koronapandemian aiheuttamat rajoitukset ovat tehneet verkossa shoppailusta entistä yleisempää. Samaan aikaan voimme kuitenkin lukea raportteja siitä, miten lisääntynyt verkkokauppa aiheuttaa ympäristökuormitusta.

Asiakkaiden tilaamat ja palauttamat paketit lisäävät erillisiä kuljetuksia, jotka vielä usein käyttävät fossiilisia polttoaineita. Voisivatko sähkökäyttöiset dronet olla ilmastonmuutoksen kannalta parempi ratkaisu verkkokauppatoimituksiin ja pienentää näin verkko-ostosten hiilijalanjälkeä – varsinkin jos dronejen käyttämä sähkö olisi fossiilivapaata?

Dronekuljetukset kehittyvät

Eri puolilla maailmaa kehitellään parhaillaan ratkaisuja, jotka mahdollistaisivat markkinat dronekuljetuspalveluille. Kehitystyössä on mukana logistiikan ja verkkokaupan jättiläisiä: esimerkiksi logistiikka-alan yritykset UPS ja DHL sekä Googlen tytäryhtiö ovat alkaneet testata muun muassa lääkkeiden dronetoimituksia asiakkaille.

Myös Amazon on lähtenyt mukaan kisaan ja sen lanseeraama dronepalvelu Amazon Prime Air sai vastikään toimiluvan Yhdysvaltain ilmailuhallinnolta (FAA).

”FAA:n myöntämä sertifiointi on tärkeä edistysaskel Prime Airin kehityksessä ja osoittaa hallinnon luottamuksen Amazonin käyttö- ja turvallisuuskäytäntöihin. Vielä jonain päivänä voimme toimittaa paketteja asiakkaillemme kaikkialla maailmassa itseohjautuvan dronetoimituspalvelun avulla”, kertoi Amazon Prime Airin varatoimitusjohtaja David Carbon lausunnossaan viime syksynä.

Kuluttajat suhtautuvat dronekuljetuksiin enimmäkseen myönteisesti. Ericsson Consumer Lab toteutti kyselytutkimuksen kymmenessä suurkaupungissa eri puolilla maailmaa. Sen mukaan 77 prosenttia vastaajista uskoo, että valtaosa verkkokauppatoimijoista ottaa seuraavan viiden vuoden aikana käyttöön dronepalvelun toimitusaikojen lyhentämiseksi.

Kysynnän kasvaessa kasvavat myös dronet

Milloin voimme siis odottaa ensimmäisten dronekuljetuksella toimitettujen pakettien saapumista kotiovellemme? PostNordin verkkokauppa-asiantuntija Arne Andersson vastaa:

”Dronejen kehitys on edennyt uskomattoman nopeasti, ja niitä käytetään jo moniin tarkoituksiin. Logistiikka-alalla emme kuitenkaan vielä ole aivan valmiita dronejen maailmanvalloitukseen."

Jotta logistiikasta saadaan kannattavaa, vaaditaan suuria toimitusvolyymejä. Andersson uskoo, että kuljetusvolyymin kasvattaminen on tärkeä askel sille, että dronekuljetukset lyövät läpi logistiikka-alalla. ”Nykyisillä droneilla pystytään yleensä toimittamaan vain yksi paketti kerrallaan. Tällä hetkellä tehdään paljon kehitystyötä dronetoimitusten volyymin kasvattamiseksi. Tulevaisuuden droneista tulee entistä suurempia, enemmän kauko-ohjattavien lentokoneiden kaltaisia”, hän sanoo.


drone-900x500.jpg

 

Maaseudulla paljon potentiaalia

PostNordilla ei tällä hetkellä ole työn alla dronetoimitushanketta, mutta Andersson uskoo, että nykytekniikka tarjoaa paljon uusia mahdollisuuksia erilaisiin toimituspalveluihin Pohjoismaissa. Suomessa sähkökäyttöisiä droneja käytetään jo esimerkiksi makeislahjatoimituksiin Tampereella ja Oulussa.

Helsingin Vuosaaressa on kokeiltu dronekuljetuspalvelua muun muassa ruoka- ja lääketoimituksiin. Myös erilaisia tutkimushankkeita on vireillä logistiikka-alan dronepalveluiden kehittämiseksi. Anderssonin näkemyksen mukaan:

”Dronepalveluista olisi erityisesti hyötyä esimerkiksi lääkkeiden kiireellisissä toimituksissa syrjäiselle maaseudulle. Drone-toimitukset olisivat tässä tarkoituksessa sekä ilmastoälykkäämpiä että nopeampia kuin autokuljetukset.”

Hän pohtii myös vaihtoehtoista kehityssuuntaa, jossa dronen omistaisikin kuluttaja itse logistiikkayrityksen sijaan. Ruotsissa esimerkiksi eräässä pikkukylässä Sundsvallin lähellä dronen avulla noudetaan lääkkeitä kylän asukkaille. ”Kun joku kyläläinen tarvitsee jotain, vaikkapa verenpainelääkkeitä, drone lähetetään noutamaan lääkkeet apteekista. Olemme jo tottuneet hyödyntämään erilaisia noutopistepalveluita. Niidenkin kehityksessä dronekuljetuksilla on tulevaisuudessa varmasti tärkeä rooli”, Andersson kertoo.

Tarvetta uudelle lainsäädännölle

Riippumatta siitä, kuka dronea ohjaa, Anderssonin mielestä olemassa olevaa lainsäädäntöä on tarvetta tarkistaa, jotta droneja voitaisiin hyödyntää laajemmin. Hän antaa esimerkiksi joulukuussa 2018 sattuneen tapauksen, jossa yksi Euroopan suurimmista lentoasemista, Lontoon Gatwick, jouduttiin sulkemaan lentoaseman ilmatilassa olleen dronen vuoksi.

”Meillä on oltava lainsäädäntöä, jolla määritetään, missä droneja saa käyttää. Rajoitukset ovat tarpeen myös turvallisuussyistä, jotta voimme rajoittaa esimerkiksi teollisuusvakoilun riskiä”, Andersson lisää.

Kaikesta huolimatta logistiikka-alan dronepalveluiden kehitys edistyy vauhdilla. Milloin Andersson uskoo dronetoimitusten olevan todellisuutta Pohjoismaissa? ”Viiden vuoden sisällä. Uskon, että alalle ilmestyy uusia toimijoita, jotka erikoistuvat nimenomaan dronepalveluihin ja ymmärtävät sekä liiketoiminta- että ympäristönäkökulmaa”, hän sanoo.

Linkkejä:
https://www.amazon.com/Amazon-Prime-Air/b?ie=UTF8&node=8037720011
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-08-31/amazon-s-drone-delivery-fleet-hits-milestone-with-faa-clearance 
https://vuosaarilehti.fi/2019/03/19/vuosaari-kehityksen-etujoukoissa-dronekuljetukset-alkavat-kevaalla/ 
https://forumvirium.fi/droneratkaisut/