Time in controller:2024-11-23 12:07:55

1030x569_datahub.jpg

 

Nu inför vi Datahub – Tjänsteförändringar i februari

Datahub är ett gemensamt datalager för alla aktörer på energiområdet, vilket snabbar upp informationsutbytet mellan kunder, elförsäljare och elnätsbolag. I framtiden kommer data om ditt elavtal, såsom adress- och förbrukningsinformation, att lagras i Datahub. Datahub hjälper oss att betjäna dig snabbare, till exempel när du flyttar.

Vattenfall implementerar Datahub den 21 februari 2022


Alla finländska elleverantörer och elnätsbolag börjar använda Datahub i februari 2022. Under övergångsperioden sker det vissa ändringar i våra tjänster, då vi gör systemuppdateringar relaterade till Datahub för privat- och företagskunder.

Vad är Datahub till för?


För närvarande finns uppgifterna om ditt elavtal systemen hos olika företag. Datahub innehåller information från alla elbolag, men Vattenfall ser endast information som gäller Vattenfalls kundbas.


Vattenfalls data visar till exempel vilken typ av elavtal du har och hur länge avtalet gäller. Elnätsbolaget å sin sida har information om hur mycket el du förbrukar. Eftersom uppgifterna har funnits i olika företags system har informationen rört sig långsamt. Det har exempelvis tagit flera dagar att flytta elavtalet till en ny adress.


Tack vare Datahub kan vi betjäna dig bättre i framtiden, eftersom uppgifterna om ditt elavtal kommer att överföras i realtid mellan olika företag.

Ändringar i Vattenfalls tjänster torsdagen den 10 februari 2022

  • Vår kundtjänst är stängd.
  • Tjänsten Min energi är stängd.
  • Om du ska flytta och snabbt behöver ett elavtal till din nya adress, ring 0800 177 733 (avgiftsfritt). Blanketten för flytt av elavtal på vår webbplats är inte tillgänglig den 10 februari.


Ändringar i Vattenfalls tjänster under februari 2022

  • Om du blir kund hos oss mellan den 1 och 20 februari 2022 kan vi ingå ett elavtal med dig, som undantagsvis inte börjar förrän den 8 mars 2022 eller därefter. Om du ska flytta och går över till oss från ett annat elbolag så träder elavtalet i kraft enligt ordinarie tidtabell.

  • Förbrukningsdata uppdateras inte i Min energi under tiden 10–18 februari 2022. Förbrukningsdata kommer att vara aktuella i slutet av februari.

  • Numren för förbrukningställena blir längre. Du ser de nya numren för förbrukningsställena till exempel på fakturan. Numren för förbrukningsstället är en sifferkod för adressen där elen används.

Även om det sker ändringar i våra tjänster i februari kan du ändå kontakta vår kundtjänst. Vi strävar efter att göra ändringarna i våra tjänster så korta som möjligt, men det kan förekomma andra avvikelser även efter systemuppgraderingen och ibruktagandet. Vi informerar om eventuella avvikelser på vår webbplats.


Läs mer om Datahub på Fingrids webbplats. Där hittar du även information om tjänsten Suomi.fi där du kan se dina avtals- och förbrukningsuppgifter från och med den 22 februari 2022.